U wenst een tweedehands wagen aan te kopen? Hou dan zeker rekening met de volgende tips zodat u niet in het ootje wordt genomen.
Indien u reageert op een zoekertje,
bel of email de verkoper en stel vooral de juiste vragen. Vraag de verkoper om de gegevens van de advertentie te bevestigen of eventueel zelfs aan te vullen. Indien u hierna tot de aankoop van de wagen wilt overgaan, maak een afspraak.
Maak uw afspraak bij voorkeur niet ’s avonds, maar overdag. Op die manier krijgt u letterlijk een helder zicht op de wagen. Ga steeds vergezeld van een tweede persoon. Samen zie je meer dan alleen.
Neem wat tijd om een praatje met de verkoper te maken om hem wat beter te leren kennen. U kunt zo heel wat meer te weten komen over de levensloop van de wagen. U kunt zich zo eveneens een eerste indruk vormen over de (eerlijkheid van de) verkoper.
Zelf raden we u aan om online te zoeken. Zowel AutoVlan als
eBay België bieden een ruim assortissement van auto’s aan, nieuw en tweedehands, via particulieren of via garages.
U hebt er niet alleen een veel ruimere keuze, maar bent ook beter beschermd tegen oplichters.
Volgende zaken moet u absoluut checken bij het bekijken van de tweedehands wagen:
- De documenten
- Controle van de carrosserie
- Binnenkant voertuig
- Het motorblok
- Maak een testrit
1. De documenten
Vraag de verkoper om de documenten van het voertuig te zien. Ga met behulp van de identiteitskaart, het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart na of het wel degelijk de eerste eigenaar van de wagen betreft. Ga na of het chassisnummer, de inschrijvingskaart en het gelijkvormigheidsattest met elkaar overeenstemmen.
Ga na welk keuringsstation de wagen controleerde. Indien de eigenaar in Maaldegem woont dan mag u zich serieus vragen stellen indien de keuring in Brussel gebeurde. Bepaalde keuringsstations zijn nu eenmaal wat ‘flexibeler’.
Is de vervaldag van een eventueel op de factuur vermelde financiering wel degelijk bereikt?
Stemt de vermelde brandstof op het gelijkvormigheidsattest overeen met die van het voertuig ? Indien niet, dan heeft u met een illegale ombouw te maken.
Controleer de in het onderhoudsboekje genoteerde kilometerstanden en de onderhoudsfacturen en vergelijk ze met de huidige kilometerstand. Stemmen ze overeen?
2. Controle van de carrosserie
Ga bij het checken van het koetswerk of de carrosserie vanuit alle gezichtspunten op zoek naar eventuele oneffenheden, roestsporen of blazen. Controleer vooral het tankdeksel, de stijlen van de voorruit, onder de spatborden na draaiing van de wielen enzoverder. Controleer eveneens de bevestiging van de schokdempers. Zijn die verroest dan doorstaat de wagen niet teveel schokken meer, maw, deze auto is niet voor jou bestemd maar voor de schroothandelaar.
Gaat het om een geaccidenteerde wagen, een wagen die al eens betrokken was in een ongeval ? Een dergelijk wagen kan u eventueel erkennen aan kleur- of uitlijningsverschillen van bepaalde stukken van het koetswerk, slecht functionerende deuren, ruiten en in ons geval werden we ook al eens geconfronteerd met een wagen die letterlijk uit twee aaneengelaste halve wagens bestond. Opletten dus!
Controleer de ondoorlatendheid van de cabine en de staat van de naden. Probeer de sleutels en de sloten uit, hoewel deze niet meteen doorslaggevend zijn. Wagens die weleens buiten hebben gestaan kunnen soms heel hardnekkige sloten hebben.
Is er een deftig reservewiel aanwezig en is deze in goede staat ? Is er een krik, een veiligheidsdriehoek en een verbanddoosje aanwezig?
Controleer ook de banden. Ongelijkmatige slijtage op de banden kan wijzen op slechte schokdempers of – in het geval van meer uitgesproken slijtage aan één kant van de band- op een uitlijningsfout. Beschadigde velgen zijn doorgaans een teken dat het voorstel en de schokdempers vaak onzacht in aanraking met voetpaden zijn gekomen! Controleer tevens of het merk en het bandtype identiek zijn voor de wielen van een zelfde wielas. Pas op voor brede banden op aluminium velgen, die vallen heel duur uit. Tracht daarom een korting te bekomen die de voorziene kosten dekt.
Controleer in koude toestand of de knalpot goed vastzit door er aan het uiteinde mee te schudden. Indien u een rammelend schrootgeluid hoort dan mag de verkoper een schroothandelaar bellen.
3. Binnenkant van het voertuig
Controleer de staat van de binnenbekledingen in stof. Licht ook de vloermat op om de vloer te controleren. Geen roestsporen of gaten (u zou de eerste niet zijn die een wagen met gaten in de vloer koopt)?
Is er mogelijks fraude met de kilometerstand gebeurd? Dit kun je controleren door de slijtage van de vloermatten, de slijtage op de pedalen, de inzakkingsgraad van de bestuurderszetel, enz. Zijn er geen vingerafdrukken of kleine krassen op de binnenkant van de tellerkas?
Aarzel niet om de verkoper een copy van
de Car-Pass te vragen.
Test de elektronische bediening door alle standen van de zetels en achteruitkijkspiegels uit te proberen. Werken de ruitenwissers en de sproeier? Gaat de verwarming, de ventilatie en de autotoeter? Komt er nog geluid uit de autoradio?
4. Het motorblok
Controleer of het chassisnummer van het motorblok overeenstemt met het nummer dat op het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs wordt vermeld. Het nummer vindt u op één van de wanden van het motorcompartiment.
Onderzoek de binnenoppervlakken van het motorcompartiment en hun symmetrie om eventuele asymmetriëen op te sporen die erop wijzen dat de wagen bij een ongeval betrokken is geweest.
Controleer het peil en de staat van de remvloeistof – deze mag niet zwart mag zijn -, het vloeistofpeil van de batterij en van het koelsysteem.
Controleer zeker het oleipeil. Een te laag oliepeil wijst erop dat de kans bestaat dat de mechanische slijtage groter uitvalt dan verwacht en de auto ofwel slecht onderhouden is oen/of flink wat olie verliest. Let op eventuele oliesporen op de grond. Ga na of of er geen lekken zijn rond de motor ter hoogte van de cilinderkop en van de cilinderkoppakking.
Ziet de motor er gloednieuw uit? Opgelet, dit ruikt naar een poging om olielekken te verbergen.
5. Maak een testrit
Dit is een absolute must. Laat de eigenaar eerst even met u rijden. En vraag daarna om zelf te mogen rijden. Meteen kunt u zien hoe de eigenaar omgaat (en heeft omgegaan vooral) met de wagen.
Wanneer u de contactsleutel omdraait wordt moeten alle verklikkerlampjes werken. Als één ervan niet oplicht, werd het misschien uitgeschakeld om een gebrek te verbergen.
Werken de richtingaanwijzers, de (mist)lichten en de koplampen nog goed?
Zet de handrem aan, ontkoppel, zet de wagen in derde versnelling en start. De auto moet stilvallen en het motorregime moet fors dalen alvorens stil te vallen. Als de test niet overtuigend is, is de kans groot dat de koppelingsschijf dringend aan vervanging toe is. Probeer alle versnellingen, u moet soepel van de ene naar de andere versnelling kunnen overschakelen zonder schokken of gekraak.
Llaat het stuur gedurende 3 seconden los aan 80 km per uur op een recht baanvak en op een vlakke ondergrond. De wagen mag absoluut niet naar rechts of naar links uitwijken.
Test de remmen tegen 120 km/u, rem bruusk en blijf de rem indrukken op een recht baanvak zonder verkeer. Let op, niet alle tweedehands wagens halen nog 120 km/u zonder allerlei neveneffecten (schuddende ramen, schokkend stuur, …).
Luister of de motor regelmatig draait, eerst met een vloeiende rijstijl en vervolgens als de motor op temperatuur is, terwijl u enkele malen flink versnelt. Er mogen geen bijzondere geluiden of trillingen te horen zijn. Kijk naar de uitlaatgassen zodra de motor draait. Zijn ze blauwachtig, dan zijn er ernstige gebreken (te veel olie). Dit wijst op grote kosten in de nabije toekomst en is enkel de schroothandelaar nog gewenst. Witte rook (te veel water) is misschien goed in het Vaticaan maar wijst in autoland wijst op een probleem ter hoogte van de cilinderkoppakking. Een duur grapje indien je dit moet laten herstellen.
Deze post is ook beschikbaar in:
Frans