Bobt u ook?

Bobt u ook?
Bobt u ook?

Bobben is vanaf nu een werkwoord. Met deze ommezwaai wil het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) de BOB-campagne tegen rijden onder invloed opfrissen. Langs de autosnelwegen doken eerder verkeersaffiches op met de slogan “Bob is dood”, een ‘prelude’ zoals het instituut het verwoordt, op de vernieuwde campagne van het BIVV.

Bobben, of Bobber in het Frans, moet even ingeburgerd geraken als het begrip Bob dat zeventien jaar geleden is gelanceerd. “Organiseer je vooraf… Klaar om te bobben!”, zo klinkt de slogan van de vernieuwde verkeerscampagne. Bobben betekent dus je voorzorgen nemen: voor je uitgaat het telefoonnummer van een taxi noteren, de uurtabel van de bussen raadplegen, vragen of je bij een vriend kan overnachten, enz..

De campagne heeft geel als hoofdkleur, zoals de bekende sleutelhangers. Er komen gadgets zoals een Bob-bril, badges, folders, opschriften op taxi’s en lijnbussen, maar ook clipjes met stripfiguren en confronterende radiospots die het werkwoord bobben even vanzelfsprekend moeten maken als de figuur van Bob 17 jaar geleden.

Voor de nieuwe campagne is ook een website gelanceerd: www.ikbob.be. Het is maar de vraag op veel bestuurders niet extra verstrooid raakten door de eerdere “Bob is dood” borden langs de autosnelwegen. Een autosnelweg is nu niet meteen de plaats om borden zonder een duidelijke boodschap te plaatsen. Bovendien is het Bob-concept sterk verouderd en deze campagne zal daar niet veel aan veranderen.