Hoge hakken minder gevaarlijk dan slippers in auto

Hoge hakken minder gevaarlijk dan slippers in auto
Hoge hakken minder gevaarlijk dan slippers in auto

Hoewel dit nieuws  in de nice-to-know hoekjes van de kranten werd gedumpt, heeft het toch net iets meer om het lijf dan op het eerste gezicht. Het feit dat een Britse autoverzekeraar er zelfs onderzoek naar deed zegt genoeg. Feit is dat veel vrouwen slippers (flipflops of andere schoenen met losse achterkant) in de auto hebben liggen als alternatief voor hun hoge hakken.

Uit Brits onderzoek is echter aangetoond dat slippers nog gevaarlijker zijn om te autorijden dan hoge hakken. De universiteit van Leeds liet 12 autobestuurders een ritje maken met een rijsimulator. De proefkonijnen verloren gemiddeld één tiende van een seconde wanneer ze met slippers van het gas- naar het rempedaal gingen. Daarbovenop hadden ze drie procent minder remkracht bij het induwen van het rempedaal. Deze twee factoren samen maakt dat de remafstand 7,5 meter langer wordt bij een snelheid van negentig kilometer per uur.

Los daarvan, blijven heel wat mensen hangen achter een pedaal of ‘slippen’ ze van de pedaal. Een enquête bij het onderzoek bevestigt dit. 27 procent van de ondervraagden gaf aan al eens last ondervonden te hebben bij het rijden met slippers. 11 procent is al eens blijven hangen achter een pedaal en 7 procent had ooit een ongeluk of bijna-ongeval door het zomerschoeisel.

Dat een autoverzekeraar dit onderzoek laat doen, duidt er volgens sommige Engelse commentatoren op dat verzekeraars met de idee spelen om strafpunten toe te kennen bij wie een ongeval veroorzaakt en daarbij slippers droeg.