Overheid start nu toch met proefproject rond kilometerheffing en zoekt hiervoor 1200 vrijwilligers

Overheid start nu toch met proefproject rond kilometerheffing en zoekt hiervoor 1200 vrijwilligers
Overheid start nu toch met proefproject rond kilometerheffing en zoekt hiervoor 1200 vrijwilligers

Vanaf begin 2014 zal een duizendtal autobestuurders vrijwillig deelnemen aan een proefproject rond een kilometerheffing voor personenwagens in Brussel en het gebied rond de hoofdstad in een straal van dertig kilometer (de zogenaamde GEN-zone) De bedoeling van het proefproject is om na te gaan in hoeverre een kilometerheffing een impact heeft op het gedrag van weggebruiker. Meerbepaald wil het proefproject een oplossing vinden voor de verkeersknoop in en rond Brussel.

Om het effect van rekeningrijden op hun rijgedrag te onderzoeken krijgen de 1.200 vrijwilligers een gps, een virtueel budget en een fictief tariefplan. Zo wordt onder meer gecontroleerd of ze meer buiten de spitsuren gaan rijden als het tarief in de spits hoger ligt. Ook een mogelijk effect van het inkomen van de proefpersonen wordt nagegaan. De 1.200 deelnemers worden geselecteerd op vrijwillige basis, rekening houdend met een sociale mix: gaande van gepensioneerden tot jonge ouders en werklozen.

Het proefproject wordt gerund samen met een consortium onder leiding van consultancybedrijf PwC. PwC zal voor het proefproject worden bijgestaan door mobiliteitsorganisatie Touring, de onderzoeksorganisaties VITO en GfK en door een internationaal wetenschappelijk comité van academici die gespecialiseerd zijn in wegbeprijzing. De apparatuur in de wagens wordt geleverd door Magicview ConnectedProducts, dat eerder al de mobiliteit rond Leuven bestudeerde. Voor de technologische partner bij een mogelijke definitieve invoering zou een nieuwe aanbesteding moeten worden uitgeschreven. Dan zal men wellicht moeten werken met nummerplaatherkenning, anders is er te veel risico op fraude. Verder zal men waarschijnlijk ook differentiëren naar voertuig, zodat er bijvoorbeeld meer moet worden betaald voor vervuilende wagens.

Een slimme kilometerheffing kan een groot effect hebben op de mobiliteit rond Brussel, maar dan moet er wel aandacht zijn voor andere vervoerswijzen volgens deskundigen. Zo zal de frequentie van het openbaar vervoer omhoog moeten. Dat is mogelijk door de opbrengst van de heffing doelgericht te investeren.